Листування через електронний кабінет
(п.п. 16, 17 р. І Закону № 466, зміни до ст.ст. 42, 42-1 ПКУ)
Відзначаємо важливу деталь, яка стосується користування електронним кабінетом. За загальним правилом, що сформульоване в п. 42.4 ПКУ, платники, які подають звітність в електронній формі та/або ідентифікувалися онлайн в електронному кабінеті (далі — ЕК), можуть листуватись з контролерами засобами електронного зв’язку в електроній формі.
Але тепер у абз. 2 п. 42.4 ПКУ (нова редакція ст. 42 уже діє) фігурує заява про бажання отримувати документ через ЕК. Схоже на щеплення від нав’язування ЕК для отримування електронних документів. Бо подання цієї заяви стоїть як умова на шляху того, аби ЕК став цифровим містком між певним платником і податковими та митними органами, через який в електронній формі прямуватимуть податкові повідомлення-рішення, податкові вимоги, інші документи з питань адміністрування податків (зборів), перевірок, звірянь тощо. Наголошуємо, ідеться не про подання звітності в електронній формі, а про отримання документів від контролюючих органів.
А що буде, якщо цієї заяви не подати? Новий пункт 42.5 ПКУ каже: контролюючі органи вестимуть переписку з платником у традиційний спосіб — офлайновою поштою за допомогою рекомендованих листів із повідомленням про вручення, які надсилатимуть за місцезнаходженням (податковою адресою) платника, або вручатимуть йому документи особисто чи уповноваженому представнику. Якщо пошта не зможе вручити документ, то він вважається врученим платнику в день, зазначений поштовиком у повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення (відсутність за місцезнаходженням посадових осіб, їхня відмова прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (знаходження) платника тощо).
Ви маєте знати, відтепер документ, надісланий в ЕК, вважають врученим платнику, якщо він є доступним в ЕК і, звісно, сформований із дотриманням вимог Законів України “Про електронні документи та електронний документообіг” та “Про електронні довірчі послуги”. А визначення моменту вручення не змінилося. І між іншим навіть якщо вами отримано електронний документ, ви маєте право на його паперову версію. Для цього треба надіслати (передати) контролерам відповідну вимогу в паперовій або електронній формі. У такому разі контролюючий орган протягом 3 робочих днів із дня надходження вимоги має надати вам документ на папері. Відповідно, паперовий аналог має бути підписаний та у випадках, передбачених законодавством, завірений печаткою органу контролю.
Ще платникам податків додали можливість один раз на рік відмовлятися від отримання документів через ЕК. Нескладно здогадатися, що для цього треба буде надіслати в ЕК відповідну заяву. При цьому день завершення листування платника через ЕК — дата, зазначена у квитанції про доправлення контролюючому органу заяви про відмову.